Selasa, 17 September 2013

Tekanan Udara

       Apakah maksud tekanan udara ? Tekanan udara berlaku apabila anda meniup udara ke dalam dinding belon itu. Tekanan udara yang wujud di dalam belon inilah yang menyebabkan belon tersebut mengembang.


Faktor-faktor yang mempengaruhi tekanan udara adalah sebagai bukti  :



a) Tinggi rendahnya tempat


¤   Semakin tinggi sesuatu tempat, lapisan udaranya semakin tipis dan semakin rengang. Akibatnya tekanan udara semakin rendah. Tekanan udara di sesuatu tempat pada umunya dipengaruhi oleh pen yinaran matahari. Daerah yang banyak mendapat sinaran matahari mempunyai tekanan udara yang rendah dan daerah yang sedikit mendapat sinaran matahari mempunyai tekanan udara yang tinggi.

¤    Tekanan udara pada suatutempat berubah sepanjang hari. Alat pencatat udara dinamakan balograf.  Pada barograf tekanan udara sepanjang hari tergores pada kertas yang dinamakan barogram. Bila hasilnya dibaca secara teliti, maka tekanan udara tertinggi terjadi pada pukul 10:00 ( pagi ) dan pukul 22:00 ( malam ) dan tekanan udara terendah udara terendah terjadi pada pukul 04:00 ( pagi ) dan pukul 16:00 ( sore ) .



b) Temperature


 ¤    Jika temperature udaranya tinggi, maka volume molekul udara berkembang sehingga tekanan udara menjadi rendah sebaliknya jika temperature udara menjadi kecil maka tekanan udara yang rendah menjadi tinggi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan